Linito, un mico caputxí de 36 anys, nou inquilí de la Fundació MONA

Vivia en una gàbia a un pis de l’Eixample de Barcelona, i des del passat 14 de febrer ja es troba al nostre centre de Rescat de primats. El nou inquilí es tracta d’un exemplar d’edat molt avançada de mico caputxí, espècie que té el seu hàbitat natural a les selves tropicals d’Amèrica del Sud.

Quan era només una petita cria, va ser víctima del tràfic il·legal d’espècies. Originari de Veneçuela, va arribar de contraban per avió a Barcelona. Durant al menys les 10 hores que dura el vol des del país sud-americà, el petit Linito va estar amagat dins el pantaló del traficant, emmordassat i enganxat amb cinta americana a la seva cama.

Un cop a Barcelona, després de passar per diverses mans, va acabar a casa de la que ha estat fins fa uns dies la seva propietària. En Linito, que és el nom que li va posar al primat, vivia a una gàbia a una de les habitacions de l’habitatge, un pis al cèntric barri de sant Antòni de la ciutat Comptal.

Anys de soledat

En Linito és un mico caputxí de l’espècie Cebus olivaceus. Com la majoria d’espècies de primats, els caputxins necessiten viure amb els seus congèneres, ja que són animals altament socials. Tot el contrari a la vida que ha tingut a Barcelona, ja que s’hi ha passat tres dècades vivint sol, en un espai i condicions insuficients.

A la gàbia on vivia, no tenia ni accés a la llum del sol.

El seu rescat

Tot i ser una bona notícia, és un rescat que arriba tard. Concretament 10 anys tard. I és que en Linito era un vell conegut per la Fundació per a l’Assessorament i Acció en Defensa dels Animals, FAADA. Hi havien interposat nombroses denúncies, però cap de les autoritats competents van intervenir en tots aquests anys per procedir a un decomís.

Recentment, vam rebre a MONA un email de part d’una persona de confiança de la propietària demanant ajuda. Primer ens vam traslladar al pis de Barcelona i hi vam portar hamaques i alguns jocs per en Linito, per millorar la seva condició fins que no hi hagués un desenllaç. Però per sort, no ha calgut esperar gaires més setmanes, i gràcies de nou a la intervenció de FAADA s’ha pogut procedir al seu rescat.

Un cop vam tenir tots el papers en regla, vam procedir a anar a buscar-lo. L’Olga Feliu i l’Amparo Barba, co-fundadores de MONA es van encarregar personalment d’aquest rescat. El trajecte des de Barcelona fins a les nostres instal·lacions va ser tranquil.

En Linito, ja a MONA, es mira la seva nova vida.

Ara es troba a MONA, sota l’observació d’un equip de primatòlegs i altres professionals que tenen cura d’ell. Està molt deteriorat a nivell físic i psicològic, a causa de la seva avançada edat, però també per les condicions en què se l’ha mantingut tota la seva vida. Així i tot, no ha perdut la gana, un molt bon indicador que dona esperança. Quan estigui més fort, el pla serà buscar-li companyia dels seus congèneres en algun altre centre de rescat. La llàstima és que no s’hagi aconseguit el seu rescat abans, perquè hagués pogut gaudir més anys d’una millor vida.

Ajuda’ns a ajudar-nos

El rescat d’en Linito i moltes més coses que fem cada dia pel benestar i la conservació dels primats només són possibles amb l’ajuda de totes les persones que ens donen suport.

Recorda que MONA és una entitat d’utilitat pública sense ànim de lucre. I per això ajudar-nos té avantatges fiscals: et podràs desgravar fins al 95% de la teva donació. Més info aquí.

Alimenta un ximpanzé

Apadrina un a ximpanzé