Acabar amb els animals actors: imprescindible per lluitar contra el tràfic il·legal

La importància d’alçar la veu

La coneguda plataforma de reserves de restaurants ElTenedor va estrenar un spot en què feia servir una cria de ximpanzé. Des de MONA vam llançar una petició reclamant a la marca que el retirés i després que en molt pocs dies, més de 36.000 persones signessin la petició a Change.org, ElTenedor va retirar la campanya publicitària i es va comprometre a no tornar a utilitzar ximpanzés ni altres animals salvatges en els seus spots.

Volem felicitar ElTenedor per haver sabut prendre la decisió correcta i haver estat tan receptius amb el nostre missatge. Segur que serviran d’exemple i inspiració per a moltes altres empreses que per desconeixement segueixen usant animals salvatges en les seves campanyes publicitàries.

Però, per què és important que ElTenedor retirés el seu anunci amb una cria de ximpanzé?

Pel gran impacte negatiu que té aquesta representació de cares a la societat. Això perpetua el maltractament d’aquests animals i de les properes cries que es faran servir. (Sí amics, encara hi ha creatius que pensen que llogar un ximpanzé és una idea genial).

Però la cosa no queda “només” en el patiment d’uns “pocs” individus. Veure ximpanzés disfressats i actuant reviu el tràfic il·legal de primats, destinats al lucratiu món de les mascotes exòtiques. Sense anar més lluny, a nosaltres ens han arribat a prop de 80 casos de diferents espècies de primats en mans de particulars. Molts més que els destinats al món de l’espectacle. I això evidencia el gran problema que hi ha encara avui en dia en la legislació i el control de la tinença, però sobretot en la importància de l’educació com a agent de canvis. Des dels nostres inicis, nosaltres estem treballant per la conscienciació de la societat, mitjançant les visites guiades i la formació de futurs primatòlegs, però, què s’està fent a nivell de legislació?

Punt d’inflexió: Resoldre la crisi del rescat de la fauna exòtica a Europa

Aquest és el títol de l’esdeveniment que va tenir lloc el passat mes de novembre al Parlament Europeu,a Brussel·les. Fundació MONA hi va assistir a aquest gran punt de trobada organitzat per EARS (European Alliance of Rescue Centres and Sactuaries), Eurogroup for Animals i AAP

“We need to be stricter with checks at the borders in 🇪🇺, so that in the future these #animals won’t arrive here anymore. Problem is not only with #confiscated animals, we have so many animals in 🇪🇸 that are #pets, they are not ‘ @CITES’. What shall we do with them?” , Olga Feliu @fundaciomona

El tema principal va girar sobre la preocupant demanda d’animals exòtics de companyia actualment a Europa, alhora dels reptes als que ens enfrontem els centres de rescat. Es van proposar millores i acords en les actuacions que s’han de dur a terme, a curt i llarg termini. Una de les solucions seria adoptar a nivell europeu una llista positiva de tinença de mascotes. Una llista on s’especifiqui quines espècies es poden tenir com a mascotes, enlloc d’anar legislant cada vegada que surt un problema, és una eina preventiva que evitaria tots el problemes posteriors associats i agilitzaria la resposta davant una mascota confiscada.

La situació actual no és bona, ens el contrari, però reunions com aquesta aporten esperances per a un futur millor pels animals salvatges als nostres països.