S’ha celebrat la reunió anual de EARS, associació europea de centres de rescat d’animals

Fundació MONA ha estat l’organització amfitriona d’aquestes jornades.

Representants de més de 20 organitzacions dels principals centres de rescat i santuaris de fauna a Europa ens vam trobar per treballar plegats. A l’aplec també hi van participar amb ponències representants de CITES del Ministeri de Transició Ecològica i membres del SEPRONA

EARS, que enguany celebra el seu desè aniversari, és una xarxa que permet a les organitzacions que comparteixen uns criteris i estàndards de qualitat i professionalitat,  treballar junts per assolir objectius comuns de benestar i conservació animal. Aquesta xarxa europea treballa per promoure i aconseguir millores contínues al benestar animal i abordar les diferents problemàtiques que fan necessària la seva existència. Vetlla perquè els centres de rescat de cada regió puguin contribuir a qüestions importants i debats nacionals i regionals, i perquè la seva veu, interessos i preocupacions estiguin representats i siguin escoltats al Parlament Europeu.

Avenços tècnics que canvien vides

Aquest és el cas del nou sistema presentat durant les jornades per a fer electrocardiogrames als animals de forma no invasiva. Un projecte que s’ha portat a terme entre enginyers del Grup d’instrumentació, sensors i interfícies de la UPC i la Fundació MONA i que planteja un abans i un després del control de la salut cardíaca d’animals en captivitat. Es tracta d’uns sensors integrats a uns guants, amb els que el cuidador han de tocar dos punts de l’animal i esperar uns segons per obtenir els resultats.

En el cas dels ximpanzés que viuen a MONA poder fer aquests controls simplement tocant un dit de cada mà de l’animal, sense haver d’anestesiar-los,  suposa una eina que directament els pot salvar la vida, ja que la principal causa de mort en captivitat dels nostres parents més propers són les malalties cardíaques.

Sinèrgies per col·laborar amb els centres d’Ucraïna

Un dels participants va ser el Santuari per a Ossos Domazhyr, a la ciutat ucraïnesa de Leopols. Els relats de la seva directora han deixat tots els assistents corpresos.  L’odissea que és arribar cada dia a la feina i tornar a casa, les troballes que fan d’ossos lligats i abandonats dins de petites gàbies a restaurants que els feien servir com a reclam turístic, o com passen els míssils per sobre dels seus caps o els incendis a les instal·lacions on hi ha els animals per la metralla que cau del cel. Un malson tot plegat de difícil solució mentre duri la guerra. Però els centres han acordat més coordinació per tal de millorar les condicions d’animals i els seus cuidadors, i l’aportació de material, com ara gàbies de transport i vehicles pels rescats dels animals.

Ukraine, Skole | 2021 06 22 | Rescue of bears Sirko, Ruta and Andor from private keeping in hotel at the restaurant Edelweiss in Skole, Ukraine. Afterwards the bears were transferred to BEAR SANCTUARY Domazhyr. © FOUR PAWS | Svetlana Dmitrenko