La Fundació

La Fundació MONA és una entitat sense ànim de lucre, registrada amb el número 1404 en el Departament de Justícia de la Generalitat de Catalunya el qual vetlla perquè totes les fundacions utilitzin els fons per a la consecució dels seus fins fundacionals.

La fundació disposa d’un centre de rescat i rehabilitació prop de Girona envoltat de natura que serveix de llar als primats rescatats i de lloc per comprendre i respectar els animals salvatges.

Per què un centre de rescat i rehabilitació de primats aquí?

Perquè durant molts anys, a causa de la proximitat amb el continent africà, han arribat il·legalment a Espanya molts ximpanzés per a ser utilitzats en circs i com atraccions turístiques. Durant els anys 70 i 80 era molt corrent veure a les costes espanyoles a fotògrafs utilitzant ximpanzés per fer-los fotos amb els turistes. Avui dia s’usen en circs ambulants, zoos, anuncis, shows televisius i altres atraccions. Molts altres ximpanzés són retinguts en pèssimes condicions en col·leccions privades, zoos, circs, i altres parcs d’atraccions.

En molts casos es troben sols, sense la companyia dels seus congèneres, sense tenir en compte que els ximpanzés són animals socials extremadament intel·ligents que pateixen en captivitat i solitud.

En el cas dels macacos de Berbería, el tràfic ilegal és molt més recent i s’han destinat al lucratiu mercat negre de mascotes exòtiques. Igual que els ximpanzés, necessiten un grup social i unes condicions adequades per tenir una vida sense complicacions.

Orígens

L’any 2001, el departament de Duanes del Ministeri d’Economia, reconeix al centre de recuperació de primats de la Fundació MONA com a apte per acollir primats provinents del tràfic il·legal i ens permet que rescatem al primer grup de ximpanzés, decomissats a un antic entrenador de ximpanzés per a circs. Aquests ximpanzés havien estat malvivint durant més de vuit anys en un camió avariat en unes condicions d’higiene i cures deplorables. I és així com ens vam embarcar en un projecte a llarg termini per posar solució a una situació fins al moment desatesa a l’Estat.

MONA-UK

MONA-UK és la branca britànica de Fundació MONA. Amb base a Cambridge es va fundar el 2002 i va ser registrada com a fundació al Regne Unit el 2005.

Allà no tenim un centre de rescat. Les funcions del nostre equip allà són les d’ajudar als primats del nostre centre de recuperació mitjançant la recollida de fons. També s’encarreguen de les tasques administratives relatives als donants britànics, la gestió de les Estades Curtes, assistència a esdeveniments, campanyes de difusió i relacions públiques.

www.mona-uk.org

www.facebook.com/Monafoundation