TONI

/TONI
TONI2019-01-18T18:16:34+00:00

Project Description

Data de naixement: desconeguda, però es calcula que pot ser a finals dels anys 70
Lloc de naixement:
en llibertat, es creu que a Guinea Bissau
Data d’arribada a MONA:
agost de 2001

La història d’en Toni

En Toni va ser capturat a la selva i exposat a un zoo de Portugal, del que va ser comprat pel seu anterior propietari, un domador d’animals. La seva vida, abans d’arribar al centre, es limitava al confinament de la gàbia en un camió i als platós on era explotat per a ser exhibit en diferents anuncis, entre els últims, un per a Mc Donald’s en què interpretava l’infermer d’una ambulància. Desgraciadament, la vida “útil” d’aquestes estrelles de televisió és curta, així que va passar molts anys tancat en una gàbia diminuta en el camió, juntament amb la Romie, una femella més gran. Inesperadament per al seu propietari, la Romie i en Toni van tenir un fill, en Nico.

En aquest camió hi vivien altres ximpanzés: en Marco, en Charly, en Pancho, en Paquito, en Pepito i la Romie. Els mascles van ser els primers en arribar a MONA el març de 2001, però en Toni i la Romie es van haver de quedar sis mesos més en aquell camió decrèpit, ja que el propietari tenia els documents per tenir-los legalment. Així que no va ser fins que els va cedir voluntàriament quan poguérem anar-los a buscar.

Passat

El seu antic propietari era un ensinistrador de ximpanzés que el feia servir per a programes de televisió. Va viure durant més de vuit anys tancat en una gàbia de la que no en sortia mai, en un camió, a les fosques i sense possibilitat de desplaçar-se ni de fer cap activitat.

Quan arriba a MONA presenta una deformitat a l’esquena d’origen desconegut, però es sospita que podria ser causada per la mida tan petita de la gàbia on va passar l’època de creixement. No pot posar-se dret ni alçar el cap i camina recolzant-se sobre el canell esquerre, en comptes de sobre els dits. Té les vèrtebres lumbars i sacres fusionades, amb la qual cosa mostra forma de cub.

Present

A nivell físic ha millorat molt. Ja pot desplaçar-se com un ximpanzé normal, córrer, enfilar-se, alçar el cap al caminar… l’única cosa que no pot fer és posar-se dret, però porta una vida bastant normal.

Tots els visitants es pensen que és una cria, perquè és sorprenentment petit per l’edat. Però també moltes vegades presenta comportaments i sobre tot vocalitzacions de ximpanzé més jove.
Realment demostra el seu gran caràcter quan arriben voluntaris nous o quan hi ha visitants. Té una mirada molt penetrant i intensa que sempre impressiona tothom. Encara que no puguem llegir-li els pensaments, és evident que presta molta atenció a tot el que passa al seu voltant. La majoria de vegades rep els visitants llançant-los pedres, però després també sol obsequiar-los amb uns quants petons de ximpanzé llançats a l’aire.

La seva vida social

Pertany al grup dels Mutamba i és el ximpanzé de menys jerarquia del grup. De tota manera és el més mimat per la resta del grup, segurament perquè encara el veuen com una cria degut a la seva petita talla.

Gustos

• És un dels ximpanzés més interessats en els cuidadors i li encanten les hores dels àpats, perquè té la possibilitat de tenir més contacte amb ells.
  • El seu menjar favorit són les pomes i les nectarines.
  • També li encanta ajeure’s al sol, encara que sigui a ple estiu!

Anècdotes

• Quan en Toni sopa: Sol compartir part de la seva bola d’arròs amb en Marco, per “comprar” protecció.
  • Quan en Toni ha de sortir als exteriors per passar el dia: Ho fa quan a ell li dóna la gana! Tots els altres ximpanzés estan la mar de contents de què els obris les portes per sortir a les instal•lacions exteriors i surten disparats, però en Toni és molt Toni, així que hi ha temporades que ens hem de carregar de paciència amb ell…
  • Quan en Toni s’enfada: Sembla un asterisc! El pèl se li estarrufa i, degut al seu cos compacte, sembla una boleta de pèl.
  • Quan en Toni es prepara per anar a dormir: Com que no es pot estirar, es posa de panxa enlaire i s’agafa els genollets.

El grup d`en Toni

El seu grup és el que hem anomenat Els Mutamba*, un grup format per cinc mascles i dues femelles.

Mutamba: Strychnos spinosa és un arbre originari d’Àfrica tropical i subtropical. Després del període de pluges produeix un fruit groc agredolç i sucós font suplementària d’aliment per a la població rural i fruit molt nutritiu que serveix d’aliment també a molts animals, entre ells, als micos. De fet, en anglès el seu nom es tradueix com “taronger espinós del mico”.