Quin és el problema amb l’oli de palma?

En una societat de consum com és la nostra, on la compra compulsiva, l’acumulació de béns i les presses formen part de la nostra conducta habitual, queda poc espai per a la reflexió: La majoria de nosaltres no tenim en compte o ignorem les repercussions socials i mediambientals dels articles o serveis que consumim.

I relacionat amb els nostres hàbits de consum, un dels majors desastres ecològics i socials està passant ara mateix a Indonèsia i Malàisia: El monocultiu de palmera africana de la que s’obté l’oli de palma, present en el 50% dels articles que trobem al supermercat.

Els boscos verges de Malàisia i Indonèsia estan sent delmats a una velocitat alarmant a causa de l’augment en la demanda d’oli de palma. A hores d’ara la situació és tan dràstica que s’estima que el 98% de l’àrea forestal d’Indonèsia serà destruïda abans del 2022.

Actualment un terç de les espècies de mamífers d’Indonèsia estan en perill crític d’extinció. A més dels animals ferits, morts i desplaçats per la pèrdua d’hàbitat, els cultius d’oli de palma i la xarxa de carreteres construïdes per facilitar els treballs incrementen l’accessibilitat dels caçadors furtius i traficants de fauna salvatge. Com a principals espècies animals amenaçades, parlem del orangutan, la pantera nebulosa de Borneo, gibons, el rinoceront de Sumatra i el tigre de Sumatra. Si el ritme de desforestació continua, els orangutans podrien extingir-se en els propers 5-10 anys.

Tanmateix, la desforestació comporta el desplaçament de les comunitats indígenes, apropiació de terres pertanyents a comunitats autòctones, violacions dels drets dels treballadors i treball infantil. I per acabar-ho d´adobar, l’oli de palma processat és una grassa saturada insalubre que augmenta el risc de malalties cardíaques.

Però… On trobem l’oli de palma???

L´oli de palma està present en aliments (rebosteria, xocolates, cereals, precuinats, margarines, gelats, pizzes), productes d’higiene personal (xampús, cosmètics, pasta de dents), de neteja i biocombustibles, productes a mans de grans multinacionals com Nestlé o Unilever.

Malauradament, l’oli de palma no apareix sempre etiquetat correctament en el llistat d´ingredients, mostrant-se de formapoc clara, com oli o greixos vegetals. Per normativa europea, tots els productes comercialitzats a partir de desembre 2014 hauran d’indicar l’origen botànic dels greixos vegetals, de manera que en l’etiquetatge tindràque aparèixer clarament la utilització de l’oli de palma o palmist. Haurem dons d’esperar a exhaurir els productes comercialitzats abans d’aquesta data, per a conèixer exactament la composició del productes que utilitzem.

Així dons, es urgent exercir un consum responsable i canviar els nostres hàbits de consum, aplicant els nostres valors ètics a l’hora de fer la compra. De res serveix el mirar cap a una altre banda o ignorar un problema que succeeix lluny de casa nostra, quan nosaltres en som els responsables. Està en les nostres mans, i a través de petites accions quotidianes, el transformar–nos en una societat més justa, sostenible, responsable i empàtica.

Per Teresa Sauquet, co-responsable del Departament d´Educació de Fundació Mona (MonaEduca).